TIL DEM SOM HOLDER GUDS BUD OG HAR PROFETORDETS ÅND:

"Jesu vitnesbyrd er profetordets ånd". (Åp. 19,10)

SENDEBUD FRA GUD FOR JORDENS SISTE DAGER

Fra apostelmenigheten og den første menighet til Valdenserne og Albigenserne i ødemarken.
-Fra Johann Hus til reformatorer, gjendøpere og haugianere.
- Fra menigheten på flukt til det nye land i vest med religionsfrihet.
- Menigheten i endens tid: Les Åpenbaringen 12 kapitel.
Åpenbaringens bok er en reise med Jesus Kristus fra det som snart skulle skje (etter Johannes) og til endens tid og opprettelsen av den nye jord.
I de første kapitler beskrives menighetens vandring ned gjennom historien. Gjennom middelalderens mørke og forfølgelse fikk Guds "utholdende" menighet på flukt og i gjemsel, følgende ord fra Jesus; "Jeg legger ingen ny byrde på dere. Hold fast på det dere har." Reformasjonsmenigheten (Sardes) fikk dette budskapet fra Jesus; "Våkn opp og styrk den rest som er igjen, før den dør.. (stivner?) .. Husk hvordan du tok imot og hørte! "Noen i Sardes har ikke sølt til klærne, de skal følge i hvite klær." Disse var etterkommere av de store reformasjonsbølger som oppsto etter Luther Calvin, Zwingli m.fl.. Det var baptister, menanitter, metodister, hemhutere, prestbyterianere, kongresjonalister, kvekere m.m og haugianerne i Norge. Fra disse kom vekkelsen i slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet, spesielt i England, Tyskland og USA (hvor flere hadde flyktet pga. nye forfølgelser). "De hadde liten kraft, men hadde holdt fast ved Guds Ord". Gud gav dem et nytt håp om sin snarlige gjenkomst og gav dem løfte om å bevare dem i trengsler som måtte komme. 

Et viktig løfte til denne rest var løftet om en dør som skulle åpnes foran dem. Denne dør ble åpnet i 1844 etter store prøvelser for Guds lille levning. Helligdommen blev åndelig åpnet for deres øyne, hans pakts ark ble "sett" i det Aller Helligste, og Guds "rest" fikk som aldri før åpenbart dybdene i Hans helligdom og i Hans hellige lov. Sabbaten ble "gjenoppdaget" og grupper av mennesker her og der begynte å holde hellig den syvende dag. Et av kjenne tegnene på denne siste bevegelsen før Hans tilbakekomst er at de blir inspirert av profetordets ånd (se Åp. 19,10 og Åp. 12,17). Profetiens gave vil derfor Gud gi til den bevegelse vi her har beskrevet. Denne gaven er utvilsomt viktig når begivenheter profetert for flere tusen år siden, skal ta plass på verdens scene og Hans folk stå rustet i de største trengsler som noen gang har vært på vår jord. (Matt. 24,21 og Dan. 12,1) Den siste menigheten, Laodikea, ville også være preget av et sovende og likegyldig folk ettersom tiden går. Les; Åp. 3,14-22, Matt. 22,3, Matt 25,5. Profetordets gave vil også vekke opp disse slik at de kan berede seg gjennom bønn og bibelstudium og et liv som representerer Jesu vitnesbyrd, Hans tro og Hans bud.

*       *       *

William Foy fra Boston, USA, studerte til prest i Baptistsamfunnet. I1842 fikk han to visjoner om Kristi snare gjenkomst og Guds barns vandring mot den himmelske stad.

Han fikk beskjed om å gjøre disse synene kjent, og reiste omkring og fortalte alt som var blitt vist ham. I 1843 fikk han et syn som han ikke riktig forsto. Det skildret de rettferdiges vandring til himmelen. Det ble sagt ham at han skulle fortelle dette synet til interesserte. Men fordi han ikke kunne gi noen forklaring på det, lot han være å kunngjøre det. Følgen ble at han holdt opp med å preke. I 1845 hørte han en annen fortelle om det samme synet. Kort etter ble han syk og døde.

Omkring den tiden levde det en ung mann i Staten Maine. Han het Hazen Foss. På samme måte som William Foy fikk han forskjellige syner, med beskjed om å la opplysningene gå videre til andre. Og han gjorde det. Men så en dag fikk han nøyaktig det samme synet som William Foy hadde fått. Heller ikke han skjønte meningen med denne åpenbarelsen, så han fortalte det ikke til noen. Noe senere viste Gud ham det samme synet igjen, og sa ettertrykkelig at dersom han ikke kunngjorde det, ville oppgaven bli tatt fra ham og lagt på "en av de svakeste av Guds barn". Heller ikke nå fortalte Foss noe av det som var blitt vist ham. Gud åpenbarte seg for tredje gang for ham og sa at han nå var blitt løst fra oppgaven. Den var lagt på "en av de svakeste svake". Hazen Foss ble skremt. Han kalte sammen til et stort møte, men akkurat da han skulle fortelle hva han hadde sett, var det plutselig borte fra ham alt sammen. Han husket ingenting. I største fortvilelse ropte han: "Jeg kan ikke huske noe av synet. Gud har gjort alvor av sitt ord. Han har tatt synet fra meg, jeg er fortapt". Om lag tre måneder senere hørte han at en annen hadde gjengitt akkurat det
som Gud hadde bedt ham å fortelle. Da han senere fikk se den som Gud hadde valgt, sa han: "Dette er det redskap Gud har lagt byrden på".

Dette "redskapet" var en pike på sytten år. Hun het Ellen Gould Harmon. Hun hadde vært sykelig i mange år, og foreldrene hadde levd i stadig frykt for at hun ikke skulle overleve. Senere ble hun gift med predikanten James White fra Portland, Maine. Ellen G. White skrev mer enn 50 bøker, over 5000 artikler og brev i et stort antall. Hun døde i 1915, 87 år gammel.

I forordet til Den stor strid (dansk utgave) skriver hun følgende; Ånden ble ikke gitt og kan aldri noen sinne bli gitt for å erstatte Bibelen, for skriften sier tydelig, at Guds ord er det grunnlag, som all lære og all erfaring skal dømmes utifra. Apostelen Johannes sier: Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud; for mange falske profeter er gått ut i verden" (1 Joh.4, 1) Jesaja sier; "Til læren og vitnesbyrdet! Dersom de ikke taler i samsvar med dette, så er det ingen morgenrøde for dem."(Jes 8,20)

I overensstemmelse med Guds Ord skulle Guds Ånd fortsette sin virksomhet i hele den evangeliske tidsalder. I det tidsrom hvor det gamle og det nye testamentet ble til, åpenbarte Helligånden stadig lys til privatpersoner ut over de åpenbaringer, som skulle med i den hellige skrift. Selve Bibelen forteller, hvordan mennesker med helligåndens hjelp ble advart, irettesatt, veiledet og undervist, uten at dette hadde noen forbindelse med skriftens tilblivelse. Skriften nevner også, at det har levd profeter hvis ord ikke er nedskrevet. Helligånden skulle fortsette sin virksomhet, etter at den hellige skrifts kanon var avsluttet, og den skulle fortsette å opplyse, advare og trøste Guds barn.

Jesus ga sine disipler dette løfte: "Når han, sannhetens Ånd kommer, da skal han veilede dere til hele sannheten;.. de kommende ting skal han forkynne dere" Joh. 16,13. Skriften lærer tydelig, at disse løfter langtfra er begrenset til apostlenes dager, men at det gjelder Kristi menighet til alle tider. Frelseren har gitt sine etterfølgere denne forsikring: "Jeg er med dere alle dager inntil verdens ende" Matt 28,20. Paulus sier, at åndens gaver og gjerning ble skjenket menigheten "for at de hellige kunne bli gjort istand til tjenestegjerning, til oppbyggelse av Kristi legeme, inntil vi alle når fram til enhet i tro på Guds Sønn og i kjennskap til ham, til manns modenhet, til aldersmålet for Kristi fylde" Ef.4, 12-13.

I dag ser vi ennå mer at det Gud dengang så kraftig åpenbarte, blir oppfylt foran våre øyne. Se noen eksempler av betydning nedenfor. Forøvrig vil vi anbefale bøker annonsert i dette nummer, eller ta kontakt med Norsk Bokforlag, Oslo for litteraturliste.

I boken "evangelisme" side 179 skriver hun: Vi har et verdensomspennende budskap. Guds bud og Jesu vitnesbyrd er hovedpunktene i vår forkynnelse.

Noen sitater fra Ellen G. Whites over 50 bøker. Mange skrevet i det forrige århundre:
 
 

OM ØKUMENISME
Når protestantismen en gang rekker hånden over kløften for å gripe romermaktens hånd, når den strekker seg ut over avgrunnen for å gripe spiritismens hånd, og når vårt land (USA) under innflytelse av dette trefoldige forbund fornekter ethvert prinsipp i sin grunnlov som en protestantisk og republikansk stat, da skal du vite at tiden er inne for Satans kraftige virksomhet. 2VM 124.

OM FALSK LÆRE I DEN SISTE TID

Falske teorier, iført lysets kledning, kommer til å bli fremholdt for Guds folk. På den måten vil Satan søke å lede endog de utvalgte vill hvis det er mulig. 3VM 213,214

Ettersom vi nærmer oss endens tid, vil løgn i den grad bli blandet med sannhet at bare de som er ledet av Guds Hellige Ånd, vil bli i stand til å skjelne sannhet fra villfarelse. 7BC 907
 


Vi er en i ånden, vi er en i Herren.
(fra Goodnews, Catholic Charismatic Renewal)

OM ULYKKER
HAV OG TIL LANDS

Samtidig som Satan gir seg ut for å være en mirakeldoktor som kan helbrede folk for alle deres lidelser, bringer han sykdom og ulykke i et slikt omfang at folkerike byer blir lagt i ruiner. Han er allerede i full virksomhet. På alle steder og i utallige former utøver han sin makt gjennom ulykker og katastrofer på sjø og land, i store branner, i veldige tornadoer og fryktelige haglvær, i stormer, oversvømmelser, sykloner, flodbølger og jordskjelv. han ødelegger avlinger, og hungersnød og ulykker følger. han sprer dødbringende pest i atmosfæren, og tusentalls mennesker omkommer.

Disse hjemsøkelsene kommer til å bli stadig hyppigere og mer katastrofale, og de vil ramme både mennesker og dyr. "Jorden sturer og visner, verden visner og tæres bort.. Jorden er blitt vanhelliget av dem som bor på den; for de har overtrådt lover, satt forskrifier til side og brutt den evige pakt." MHK 454

OM FALSKE VEKKELSER

Fordi spiritismen mer og mer tar etter dagens gjengse kristendomsform, har den større muligheter til å bedra og besnære. Til og med Satan er omvendt, ifølge vår tids tenkesett. Han vil vise seg som en lysengel. Ved hjelp av spiritismen vil det skje mirakler. Syke vil bli helbredet og mange uforklarlige undere vil bli utført. Og fordi åndene gir seg ut for å tro på Bibelen og viser aktelse for kirkens ordninger, blir deres virksomhet anerkjent som en åpenbaring av guddommelig makt. MHK 453

At en bevegelse som går inn for å forsvare en villfarelse også er med i et arbeid som i seg selv er godt, rettferdiggjør ikke villfarelsen. Vi kan skjule en gift ved å blande den i sunn mat, men dette forandrer ikke giften. Den blir tvertimot enda farligere, fordi folk da lettere kan få den i seg uten at de vet om det. MHK453

KRISTENDOM OG POLITIKK I USA

Når de ledende kirkesamfunn i De forente stater har sluttet seg sammen om slike trospunkter som de hyller i fellesskap, og de får statsmakten til å håndheve sine påbud og forordninger, da vil det protestantiske Amerika ha opprettet et bilde av det romersk katolske hierarki. Den uunngåelige følgen er at dissentere blir ilagt borgerlige straffer.

OM MENIGHETENS TILSTAND LIKE FØR NÅDEDØREN STENGES
Hva skal jeg si for å vekke levningen av Guds folk? Jeg så at fryktelige scener venter oss. Satan og hans engler er i ferd med å angripe Guds folk med all sin kraft. Han vet at hvis de sover litt lenger, har han sikret seg dem, for deres ødeleggelse er viss. 1VM 79

I denne tid vil gullet bli skilt fra slagget i menigheten. Sann gudfryktighet vil tydelig bli skjelnet fra dens falske etterligning. Mang en stjerne som vi har beundret for dens glans, vil da slokne i mørket. ST 81

De ting som du har beskrevet finner sted i Indiana, har Herren vist meg ville finne sted rett før nådedøren lukkes. Enhver underlig ting vil bli demonstrert, det vil bli roping, med trommer, musikk og dansing. Sansene til rasjonelle vesener vil bli så forvirret at man ikke kan sette lit til deres avgjørelser. Og dette vil bli kalt den hellige Ånds verk. Den Hellige Ånd åpenbarer seg aldri ved slike metoder, i et slikt galehus av støy. Dette er et av Satans påfunn for å skjule hans naive plan for å tilintetgjøre den sanne, opphøyende, edle og helliggjørende sannhet for denne tid. Sannheten for denne tid trenger intet av dette i dens arbeid for å omvende sjeler. Et galehus av støy sjokkskader sansene og forderver det som kunne ha vært en velsignelse dersom det hadde blitt fremført riktig. 25M 36.

OM KATOLISISMENS FRAMGANG
I DEN SISTE TID

Riktignok finnes det mange oppriktige kristne også i den katolske kirke. Tusener tjener Gud etter det lys de har. De har ikke hatt adgang til Guds ord, og derfor ser de heller ikke sannheten Han vil sende lysstråler gjennom mørket som omgir dem, og vise dem sannheten som den er i Jesus, og mange kommer til å slutte seg til hans folk. Men katolisismen som et religionssystem er ikke mer i samsvar med Kristi evangelium i dag enn noen gang tidligere. De protestantiske kirkesamfunn lever i mørke, ellers ville de ha forstått tidens tegn.

Romerkirken har langsiktige planer og metoder. De bruker alle midler for å utvide sin innflytelse og øke sin makt med tanke på en intens og avgjørende kamp for å vinne tilbake verdensherredømmet. Protestanter har gjort seg til venns med den katolske kirke og favorisert den. De har inngått kompromisser og gjort innrømmelser som ikke minst katolikkene selv forundrer seg over. Folk lukker øynene for katolisismens sanne karakter og de farer som dens herredømme fører med seg. De må vekkes av søvne så de kan stå imot offensiven fra denne makten som er den største trussel mot borgelig og religiøs frihet. MHK 433-434

Babylons synder vil bli åpenbart. de fryktelige følger av at borgelige myndigheter håndhever kirkens påbud, spiritismens utbredelse, pavemaktens listige, men hurtige framgang. - alt dette vil bli avslørt. Disse alvorlige advarsler vekker folket. Tusener på tusener som aldri før har hørt slike ord vil lytte. MHK 347-348

SPIRITISMENS FRAMGANG

Når de ulike kirkesamfunn godtar spiritismens læresetninger, forsvinner enhver hemning som har holdt menneskenaturen i sjakk, og religionsbekjennelsen blir bare et skalkeskjul for den groveste udåd. Troen på spiritistiske foreteelser åpner døren for ånder som fører vill og lærdommer som stammer fra onde makter. Innflytelsen fra onde engler vil bli merkbar i de forskjellige kirkesamfunn.

(Mot Historiens Klimaks s.465)

Mens den (spiritismen) tidligere forkastet både Kristus og Bibelen, blir begge nå tilsynelatende godtatt. Men Bibelen blir tolket på en måte som tilfredsstiller de uomvendte, mens de alvorsfulle og viktige emnene blir underslått. Kjærligheten blir fremholdt som den viktigste egenskapen hos Gud, men den blir redusert til en vag sentimentalitet som gjør liten forskjell på godt og ondt. Guds rettvishet, hans fordømmelse av synd, og lovens krav, får man ikke vite noe om. MHK428

Satan er fast bestemt på å gjøre dem (gudløse og kristne) til ett og styrke sin sak ved å samle dem alle i spiritismens leir. Ettersom mirakler ifølge katolsk tankegang er et sikkert tegn på den sanne kirke, vil de uten tvil bli bedratt av disse mirakuløse kreftene. Og protestantene, som har kastet fra seg sannhetens skjold, vil også bli villedet. Katolikker, protestanter og verdslige mennesker uten forskjell vil godta ytre Gudsfrykt, men ikke dens kraft. De vil oppfatte denne alliansen som en storslått bevegelse som skal omvende verden og innvarsle det lenge etterlengtede tusenårs riket .MHK 454

På himmelhvelvingen vil det skje fryktelige og overnaturlige ting som viser demonenes makt til å gjøre mirakler MHK 480

OM TANKEKONTROLL TEKNIKKER
Dette Satans inntog gjennom vitenskapen er godt oppdelt. Gjennom kanalene frenologi, psykologi og mesmerisme (hypnotiske teknikker), kommer han mer direkte til folkene i denne generasjon og arbeider med den kraft som vil karakterisere hans anstrengelser nær nådetidens avslutning. Samtidig har noen overgitt seg til disse vitenskapene, og priser disse opp i skyene etter de gode resultatene som de hevder å ha oppnådd. Lite aner de om hva slags onde krefter de priser. Men det er en kraft som likevel vil virke med alle slags tegn og falske undre, med all slags urettferdige forførelser. Merk deg innflytelsen fra disse vitenskaper, kjære leser, for konflikten mellom Kristus og Satan er enda ikke kommet til enden 25M351

NOE AV DET GUDS BARN BØR VÆRE OPPTATT AV:

Vil dere gi akt på rådet fra det sanndrue vitne om å søke etter det gull som er prøvd i ilden, de hvite klær og øyensalven? Gullet er tro og kjærlighet, de hvite klær er Kristi rettferdighet, og øyesalven er den åndelige dømmekraft som vil sette dere istand til å se Satans listige angrep og unngå dem, til å oppdage synden og få avsky for den, og til å se sannheten og lyde den. 2VM 61

NÅR GUDS ÅND ER I GUDS BARN
Når Guds ånd tar hjertet i eie, forvandler den livet. Syndige tanker legges bort, onde handlinger blir oppgitt. Kjærlighet, ydmykhet og fred trer i stedet for vrede, avind og strid. Glede trer i stedet for bedrøvelse, og ansiktet gjenstråler himmelsens lys. Ingen ser den hånd som løfter byrden, eller skuer det lys som kommer ned fre boligene hisset. Velsignelsen kommer når sjelen overgir seg til Gud i tro. Da skaper den kraft som intet menneskelig øye kan se, et nytt vesen i Guds bilde. SH 108



opp topp


Mens Vi Venter - nr.  7 -mai  1994