LEST MED SAKSEN.
Tros-krise

I "Dagen' 11.12.93 kunne vi lese at hundrevis av personer har tatt farvel med den såkalte trosbevegelsen. Årsaken er en nylig utkommet bok i USA som heter "Kristendom i Krise", skrevet av presidenten ved et kristent studiesenter Dr. Hank Hanegraaff. Etter 10 års studium av tros bevegelsen slår Hanegraaff fast at denne bevegelsen ligger nærmere okkultisme av ulikt slag enn til bibelsk kristendom (Han sammenligner den med Christian science og Mormonisme).

Trosbevegelsen formidler vranglære i sentrale bibelske emner, slik som læren om Guds vesen, om Kristi person og om forsoningen ved Jesu Kristi verk. Her er det ikke bare vranglære i spørsmål som har med hvor vidt en kristen kan være syk eller om en kristen alltid skal få mer rikdom, men her gjelder det helt sentrale spørsmål som har med frelse å gjøre, sier Dr. Hanegraaff. Uttrykket "Herecy" (vranglære) må brukes i forbindelse med den lære en rekke av hyrdene og lærerene i trosbevegelsen fører, bl.a. gjelder det personer som Benny Hinn, Kenneth Hagin, Charles Capps, Paul (David) Yonggi Cho og Kenneth Copeland. Den sistnevnte har bl.a. uttalt at;" Du har ikke en Gud i deg, du er selv en Gud".

Amerikanske evangeliske kommentatorer mener at denne boken så langt er det viktigste bidrag til om mulig å vekke opp ansvarlige ledere innenfor trosbevegelsen, og få de til å besinne seg på hva bibelsk kristendom er.
 

Boken har en enorm dokumentasjon som det er umulig å komme forbi. Lederne i trosbevegelsen blir nå satt på et valg, vil de fortsette med å forkynne det suverene mennesket og Kristus som et "mantra"? Eller vil de revurdere sin teologi og forkynne Kristus korsfestet i samsvar med Bibelen og tale om de kristne som Kristi tjenere?

Norvald Yri i Dagen 11.12.93
 
 

"Hellig ånd" -økumenikk

I "Mens vi venter" har vi gjentatte ganger skrevet om kirke samfunnenes forening som oppfyllelse av bibelske profetier. Den karismatiske bevegelsen, som geistlige i den katolske kirke erklærer å være et av gjenforeningens beste midler, gjør stadig nye fremskritt mot en samlet religiøs verdens-ideologi.

1996 er "dead-line" for å sette den etterhvert berømte PORVOO erklæringen ut i livet. Dette er et kirkelig svar på EF, et europeisk kristelig fellesmarked. Både lutheranere og anglikanere er med i opplegget, som innebærer gjensidig anerkjennelse og et samarbeid over 12 landegrenser.

Noen teologer kaller utviklingen "HS eucumenism" (Hellig Ånd økumenikk). Denne samlingsmodellen skal etter planen gradvis overta som prioritering i stedet for tradisjonell konvensjonell (læremessig) økumenikk.
 
 

Økumenikk i USA

I byen Salem i delstaten Massaehusetts var det i 1692 en stor og berømt heksejakt som førte til at 22 mennesker ble hengt. Nå kan tidsskriftet Christianity Today melde at byens presteforening (Religious leaders Ass.) har fått som nytt medlem Shawn Portier. Han er leder for heksekulten "Den svarte roses tempel" som kan samle opptil 200 mennesker for å "tilbe de rå naturkreftene" etter månesyklusene.

Presteforeningen skal også invitere buddhistiske, muslimske prester, samt forstandere for mormon kirken, sier dens metodist formann.

Fra "Humanist" 1993
 
 

Katolsk motstand overrasker

Jeg visste ikke at disse spenningene var så sterke. Det er biskop Bjørn Bue som sier dette til Santalen etter å ha opplevd den motstanden som de evangeliske kristne i Ecuador møter fra katolsk hold. Under en konferanse i Quito fikk Bue kontakt med flere deltakere som kunne rapportere om direkte undertrykking og forfølgelse fra katolsk hold. I Mexico f.eks. opplever en at folk som forlater katolisismen og melder seg inn i evangeliske kirker, mister vitale samfunnsrettigheter.

(KPK)
 

Nazi-Morder for retten

Men Paul Touvier hadde svært høye beskyttere. Med kirkens hjelp klarte han å holde seg skjult i over 40 år. Han oppholdt seg hele tiden i Frankrike, i forskjellige klostre. 24 mai 1989 endte politiets 44 år lange klappjakt i Le Prieure klosteret utenfor Niee.

Etter press fra høyt hold innen den katolske kirken benådet president Pompidou Paul Touvier i 1971. Et år senere brøt skandalen ut da uke magasinet LÉxpress fant Touvier. Det skulle ennå gå 17 år før politiet klarte å innhente ham.
Touvier var leder av nazimilitsen i Lyon og står nå tiltalt for drapet på syv jøder.
Aftenposten 15.3.1994
 
 

Hovedbegrep TRO

"Viljens lydighet mot Gud" er en herlig frukt av kjærligheten til Ham og vår neste, og er ett av den levende tros kjennetegn. Åndens (troens) frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, troskap, saktmodighet, avholdenhet; mot sådanne er loven ikke. De som hører Kristus til har korsfestet kjødet med lystene og begjærene.

Vår Frelsers lære er dette: At troen skal vokse seg sterk, så Guds-bildet kommer tilsyne i vandel og verk, men skal dette skje må det kjempes mot djevelen, verden og kjødet. Åpenbaringens bok stadfester dette: Å kjempe vi må til vår død. De syv rike evighetsløfter som Johannes vitnet om i åpenbaringsboken, er betinget av seier. Og seier forutsetter kamp, og kamp forutsetter et liv som kjemper. Og det er ved troen, Lammets blod og vitnesbyrdets ord (Åp. 12.11), at de troende har kjempet og vunnet seier.
Amen! Halleluja!
Fra et lengre innlegg i Dagen
28.3.94, Matheus Holte, Gvarv
 
 

HISTORISK AVTALE?

Fra Aftenposten;

ISRAEL OG VATIKANET KNYTTER BÅND

Israel og Vatikanstaten undertegnet nylig en historisk avtale der de gjensidig anerkjenner hverandre og forplikter seg til å opprette fulle diplomatiske forbindelser.

Avtalen markerer en milepæl i det ofte anstrengte forholdet mellom det jødiske folk og pavestaten gjennom de siste 2000 årene, sier diplomater.

Delegasjoner fra de to partene har arbeidet i nærmere halvannet år med å utforme avtalen. Den ble endelig godkjent på et plenumsmøte mellom de to delegasjonene.

Vi minnes en lignende avtale inngått for over 2000 år siden;

OVERENSKOMSTEN

MED ROMA

Disse to reiste til Roma (Evpolemos og Jason), og det var en meget lang reise. De trådte frem for senatet, tok til orde og sa: "Juda også kalt Makkabi, hans brødre og det jødiske folk har sendt oss til dere for å slutte forbund og fred med dere, og for å bli opptatt blant deres forbundsfeller og venner Romerne syntes godt om forslaget. Det følgende er en avskrift av brevet som de skrev på bronsetavler og sendte til Jerusalem for at jødene skulle oppbevare det som et historisk vitnesbyrd om fred og forbund. På disse vilkår har romerne inngått en overenskomst med det jødiske folk.

(1.Makkabeerbok 8, 19-22 osv.). Hva resultatet av denne tillit til romerne ble den gangen vet vi fra et av historiens mest kjente okkupasjoner av Israel.
 
 

Fra en debatt om trosbevegelsens lære

Det står i skriften at en ikke skal dra i fremmed åk. Robert Schüller er vel mer et blandingsprodukt av katolsk new-age og verdslig fremgangsteologi. Hans program- sendinger fra krystallkirken i Los Angeles er en fremmedgjøring fra sunn evangelisk forkynnelse med ordet om korset i sentrum. Men jeg har mest lyst til å stoppe opp ved Dr. David Yonggo Cho. Det er beklagelig at pinsebevegelsen i Norge inviterer denne mannen, gang etter gang. I 1977, da han kom til Norge første gang, profeterte han sammen med sin daværende medpastor Housten, at 2 mill. nordmenn skulle bli frelst og 50 mill. i Europa innen 10 år. Dette har ikke skjedd. Derfor kan man trygt si at denne mannen er falsk etter Guds eget ord. Jeremias 28,9. Videre forkynner Yonggi Cho om den fjerde dimensjon som er veldig nær opp til det samme som Schüller forkynner om mulighetstenkning.

Hva er så den fjerde dimensjon? Du kan selv lese det i hans bok, den fjerde dimensjon, gitt ut på Logos forlag. For å prøve å gi en beskrivelse over den okkulte lære som formidles her, trengs endel spalteplass. Bare forordet gjør det litt vanskelig å forklare. For der skriver Schuller: "Ikke prøv å forstå det, (den fjerde dimensjon) Bare begynn å gled deg over det! Det er sant. Det virker. Jeg forsøkte det".

Jeg vil her prøve enkelt å forklare hva Yonggi Cho mener med den fjerde dimensjon:

Han mener den Hellige Ånd er skapende, men hvis vi vil, kan vi gå inn i den fjerde dimensjon, noe dyr, planter og alt det skapte ikke kan, og gjennom våre drømmer og tanker gå inn og ta herredømme over 1) Gud 2) Jesus (ordet) og 3) Den Hellige Ånd.

1) Gud, ved at vi får æren av hva vi får erfare

2) Jesus ved at Rhema (åpenbaring) er større enn logos (ordet som er skrevet i Bibelen).

3) Den Hellige Ånd er kraften som vi kan styre som vi vil. Videre forsvarer Yonggi Cho karismatiske forkynnere i pinsekretser uansett hva de forkynner og står for.

Vi må ha det klart for oss at dette som nå skjer i pinsebevegelsen, er frafall fra troen på Jesus som Ordet og vår Frelser, forløser og Herre. Profeten Jeremias sier det så treffende i kap. 23 og vers 16: "Så sier Herren, hærskarenes Gud: Hør ikke på de profeters ord som profeterer for dere! De fyller dere med tomme innbilninger, de bærer frem sitt eget hjertes syner, ikke ord av Herrens munn

Slik kunne en tatt opp det ene etter det andre som disse falske forkynnere holder på med. Det virker som det er Peters ord i 2. brev i kap 2 fra vers 9 og ut kapitlet som forgår. (Les selv).

Ta avstand fra dette, det er villfarelse, men be for dem om det var mulig for noen av dem å omvende seg og komme tilbake til Herren så Han kan lege deres frafall.

Evangelist Jan Kåre Christensen.
Utdrag fra et innlegg i Dagen 29.3.94.

Yonggi Cho lære finner man gjengitt blant annet i et nylig utkommet info-blad fra Troens Bevis, Sarons Dal. Der står det svart på hvitt at en av de første grunnpillarer er positiv tenkning og bønneteknikk. Da må vi spørre:

Hvordan kan sinn-kraft-teknikker og åndsmanipulering forenes med Bibelens lære? Svaret er at de ikke kan forenes! Prøver man på det, oppstår noe kvalitativt annerledes som er verre enn rendyrket hedenskap. Gud hater fremmed ild på sitt alter, nymåne eller sabbat! Sett på denne bakgrunn er det grotesk å anklage Yri (som tidi. i Dagen har skrevet flere art. mot trosbevegelsen) for å ikke være "brobygger", men steinkaster. Følger man linjene fra Chos lære, kommer man til et punkt som heter Agnes Sanford. Hun står bak opplæringen av de moderne "kristen-okkultistene" med sin visualiseringslære. - Det burde være et tankekors for Chos forsvarere at Bibelen ikke instruerer oss i slike teknikker, mens okkulte skrifter gjennom tidende har dette som hovedingrediens.

Knut E. Lauritsen, i et forkortet

innlegg fra  Dagen 12.2.94

KATOLIKKER OG PROTESTANTER REKKER HVERANDRE HÅNDEN I USA.

Ta vare på den bibelske lære, dette er apostlenes formaning til oss. Nylig ble det offentliggjort et dokument der protestanter og katolikker i USA vil gjensidig godkjenne hverandre som søsken i felles kamp for moral i landet. Det skal ikke sies noe negativt om kampen for god moral i et folk. Men hva betyr en slik godkjenning forøvrig ? Dersom det betyr en utviskning av de dype lærefor skjeller mellom katolsk og protestantisk lære i Bibelen, da må vi ta avstand fra et slikt fellesskap.

Norvald Yri, Globalt kristenliv, Dagen 16.4.94.



opp topp


Mens Vi Venter - nr.  7 -mai  1994