Norske menigheter "invaderes" av en ny type "kristendom" 

Norske menigheter "invaderes" av en ny type "kristendom" 

Mens Vi Venter

Norske menigheter "invaderes" av en ny type "kristendom" 

“Bedehusland og trusrørsla har inngått ekteskap, men kan de i utgangspunkt leve saman?”, skriver Finn Jarle Sæle, som selv ble utstøtt fra det gode selskap og måtte forlate avisa Dagen for åtte år siden.

“Magazin-slekta og avisen Dagen i samspill!” Finn Jarle Sæle skriver begeistret at kristenlivet nå går inn i en ny epoke.

I Haugesund er baptistkirken slått sammen med sentrumsmenigheten (en trosmenighet.) I Stavanger er den store IMI-kirken (statskirken) slukt opp av trosbevegelsen, og det samme skjer med en rekke vanlige pinsemenigheter. Mange har fortalt oss at de ikke lenger kjenner seg igjen i sine menigheter. Ja selv i tradisjonelle bedehusmiljøer, har vi i det siste sett “invasjonen” gjennom trosbevegelsens formalisme, metoder og bønneritualer, hvor Ånden kommanderes og beordres i stedet for bønn til himmelens Gud i Jesu navn. Også gjennom sangrutiner og tilbedelsesformer, tar flere New Age relaterte tenkemåter over. Mange eldre sitter der stille og udeltakende. De føler seg fremmede, venter på kaffen og kakene som kommer etterpå.

Men mange, både i statskirken og i dissentermenighetene, prøver å nå fram med advarslene, forløpig er det få som forstår det. Noen vil ha det til at den nye kristendommen er en moderne utgave av det gamle og at det hele har å gjøre med tid og generasjoner. Det er ikke sant. Det er okkultisme og spiritisme som gjør sitt inntog i falsk kappe, og utgir seg for å være kristendom.

En av de mange som er opptatt av å avsløre og advare mot denne falske kristendommen, er Gunnar Hatlevik, som har sendt oss noen video-klipp.

“Slutt å blokkere Guds broer, for Gud kommer til å skyte deg, om ikke jeg gjør det!!”
I blant ønsker jeg at Gud kunne gi meg et helligånd-maskingevær så jeg kunne blåse hodet av deg!!”


Forbann dine fiender.

I et TV show på deres egen TV-kanal i USA, TBN (Trinity broadcasting network), ser vi kanalens direktør, Paul Croach, i samtale med den kjente evangelisten Benny Hinn. Her roper Benny Hinn ut det følgende mot mennesker som avslører dem og advarer andre mot deres lære og fremgangsmåter. “Jeg leter etter et vers i bibelen, jeg kan ikke finne det. Et vers som sier: Hvis du ikke liker dem, drep dem. Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne finne det verset”. I et møte roper han ut med en mørk stemme: “Ja, Herre. Jeg skal gjøre det”. Deretter fortsetter han: “Jeg plasserer en forbannelse på hver eneste mann og kvinne som strekker sin hånd mot denne salvelsen. Jeg forbanner den mann som våger å tale ett ord mot denne tjenesten.”

Er dette kristendom? Hva sa Jesus?: “Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som ondskapsfullt utnytter dere og forfølger dere”, Matt 5:44, og videre i Luk 6:28, “velsign dem som forbanner dere, og be for dem som utnytter dere på en ondsinnet måte”. Og hva sa Paulus? Rom. 12:14, “Velsign dem som forfølger dere, velsign og forbann ikke!”

Paul Crauch roper ut på sin TV-kanal i USA: “Jeg tror dere (kritikere) allerede er fordømt og på vei til helvete. Jeg tror ikke det er mulig for dem å bli frelst. Jeg sier: Til helvete med dere!! Jeg sier deg: Kom deg ut av Guds vei. Slutt å blokkere Guds broer for Gud kommer til å skyte deg, om ikke jeg gjør det!” Han kaller dem kjetteriske jegere. Dette er en middelaldersk katolsk holdning, men uttalelsen kommer fra en leder innen verdens raskest voksende protestantiske kristendom!!

Hva sa Jesus om en slik hold-ning? “Og da Hans disipler Jakob og Johannes så det (at de ble avvist i en by), sa de: “Herre, vil Du at vi skal befale ild å komme ned fra himmelen og fortære dem, slik som Elia gjorde? Men Han snudde seg og refset dem og sa: “Dere vet ikke hva slags ånd dere er av!”. Luk 9:54-55.

Benny Hinn er ikke snauere enn at han på et møte sier: “Du har angrepet meg. Dine barn skal betale for det”. Og en annen uttalelse fra samme mann: “I blant ønsker jeg at Gud kunne gi meg et hellig ånd-maskingevær så jeg kunne blåse hodet av deg!” Vi må minne både Paul Crauch, Benny Hinn og likesinnede om at vårt eneste våpen er Guds Ord: “Og ta frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord”. Ef. 6:17.



Ikke prøv eller test dette mot Guds ord.”

Da “vekkelsen” kom til “Pencecola asamblies of God” menigheten, var det en mann som ble svært skeptisk, han heter Babcock og er lege i byen Pensecola. Noen få uker etter gikk han ut av menigheten. Et ektepar, Mike and Vicky Conroy, mennesker med mange verv i forsamlingen, forlot menigheten noe senere. På et filmopptak, i samtale med Joseph Chambers, forteller de hvorfor.

Steve Hill (som ankom med den såkalte vekkelsen), sa: “ikke vær bekymret for at dere ikke kan tilbringe så mye tid med Guds ord lengre.” De skulle nå være opptatt med vekkelsen. “Ikke vær analytisk, ikke prøv å finne ut av hva det er.” Men hva sier Bibelen? Prøv åndene! “Elskede! Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud. For mange falske profeter er gått ut i verden”, 1. Joh 4:1. Tegn og under er en av bevisene på endetidens store forførelse. Les Jesu egne advarsler og be.

“Vi var redde for å stille spørsmål. Vi ble advart mot å stå imot denne vekkelsen. Mange som hadde gjort det var døde nå, sa de.”


Ikke be i Jesu navn!

Jeg kan huske fra mine yngre dager da jeg gikk på sykepleieskolen, at jeg befant meg på et rom sammen med venninner som satte igang en spiritistisk lek (med et glass), for å få rede på hva de kom opp i til eksamen. Jeg var blitt advart mot slikt, men av en eller annen grunn var det mest komfortablet å bli sittende. Inni meg ba jeg gjentatte ganger “Fader Vår”. De fikk ingenting til å virke i sin seanse. Jeg reiste meg og gikk min vei. Etter en lang stund kom en av de andre løpende til meg og fortalte at de fikk det til å virke etter at jeg gikk ut. Det samme har vi opplevd da vi ble invitert til å fortelle om Jesus i en liten forsamling av New agere for endel år siden. En mann som viste seg å være “healer” ville demonstrere at at kunne skru på elektriske instrumenter med tankekraften. Men han klarte det ikke så lenge vi ba. Etter at vi var gått ut fungerte det derimot.


På bakgrunn av dette er det skremmende å lytte til forkynnelsen fra flere trosforkynnermijløer hvor medlemmene fortelles at de ikke må be mens “seansen” holder på. Et eksempel er på Rodney Brownes møter. I det han går rundt og legger hendene på endel pastorer for at de skal få Ånden og falle i bakken, roper han: “Ikke be, dere kan be når dere går hjem”. Ved en annen anledning sier han: “Dere er for travelt opptatt med å be! Ikke be!!”


Vicky var leder for bønneteamet i menigheten Pensecola. Da Steve Hill ankom forteller hun at bønnene ble annerledes. “Vi ble instruert om at vi ikke måtte be i Jesu navn! (Erfaring hadde vel vist at ting ikke fungerte når noen ba.) Vi skulle heller ikke be for menneskers nød eller behov. Bare ta dem på pannen, sa han, og si: “Mer Herre, mer, Herre! Ild! Ild!, mer Herre! Så kom det til et punkt hvor vi fikk forbud mot å be om mer ild. Dette var reservert for lederskapet kun, for det var farlig for oss å be om dette. Vi ble instruert om å be korte bønner på maks 30-45 sekunder. Min mann og jeg skulle gå på plattformen og irettesette de som ba lengre enn det.”

Hva sa Jesus? .........” Sannelig, sannelig sier Jeg dere: Hva som helst dere ber Faderen om i Mitt navn, det skal Han gi dere....På den dag skal dere be i Mitt navn, og Jeg sier dere ikke at Jeg skal be til Faderen for dere”. Joh. 16: 23.26.


Til våre kristne medsøsken! Ovenstående beretning fra dagens populære kristendomsform ER IKKE KRISTENDOM! Men djevelen i kristen forkledning!

På spørsmål om årsaken til at de lot seg forføre sier overnevnte ektepar:

* Respekten for lederne, (inni meg tenkte jeg at det ikke var rett og at det ikke stemte med bibelen)

* Jeg gjorde det jeg fikk beskjed om (enda det føltes ubehagelig.)

* Vi visste ikke hva sann vekkelse var, hadde ikke opplevd det før.

* Vi ville behage de som har autoritet over oss.

* Vi fløt med, mange gjør bare det.

* Vi var redde for å stille spørsmål. Vi ble advart mot å stå imot denne vekkelsen. Mange som hadde gjort det var døde nå, sa de. Frykt er våpenet de bruker for å holde fårene samlet.

Jesus ville ikke miste en! Han gikk for å hente den ene sauen som var borte.

Det gjøres ikke i denne vekkelsen, sier Babcock. Overalt ble det sagt: “Vi vil miste 100, men vinne tusener”.



Tilbake:
opp
topp
 
Mens Vi Venter - Nr. 51 (16. årgang) 1 /2008
Les hundrevis av artikler her:
http://www.mensviventer.no